Vitamine D – Werking, tekort, ADH, voeding, kopen

Vitamine D bestaat in 2 verschillende vormen, namelijk vitamine vitamine D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol).

Vitamine D2 werd voorheen veel aan voedingsstoffen toegevoegd, maar is vervangen door de synthetische vorm van vitamine D3. Deze stof heeft een sterkere werking en wordt vaak in supplementen gebruikt. Vitamine D wordt voornamelijk door de huid gevormd, wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Wanneer vitamine D in voeding aanwezig is, wordt deze in de darm omgezet in 25-hydroxyvitamine D en 1,25-dihydroxyvitamine D. Dit heeft ook een hormonale werking.

Werking van Vitamine D

Deze vitamine is verantwoordelijk voor goede stevige tanden en botten. Het lichaam wordt door deze vitamine in staat gesteld om calcium en fosfor uit het eten op te nemen. Om het risico op problemen met botten en tanden te voorkomen, zoals osteoporose (botontkalking), is het houden aan de ADH vitamine D aan te raden.

Tekort en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot botontkalking (osteoporose), spierzwakte en bij kinderen rachitis (afwijking aan het skelet). Omdat de huid voornamelijk verantwoordelijk is voor de aanmaak van deze vitamine, lopen personen met een getinte huid extra risico op een tekort. Er wordt simpelweg minder vitamine D aangemaakt, waardoor het gebruik van een supplement wordt aangeraden.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D per dag is:

Mannen 1-3 jaar: 10 microgram per dag
Mannen 4-8 jaar: 10 microgram per dag
Mannen 9-13 jaar: 10 microgram per dag
Mannen 14-70 jaar: 10 microgram per dag
Mannen ouder dan 70 jaar: 20 microgram per dag

Vrouwen 1-3 jaar: 10 microgram per dag
Vrouwen 4-8 jaar: 10 microgram per dag
Vrouwen 9-13 jaar: 10 microgram per dag
Vrouwen 14-70 jaar: 10 microgram per dag
Vrouwen ouder dan 70 jaar: 20 microgram per dag

De bovengrens is vastgesteld op:
Kinderen tot 1 jaar: 25 microgram
Kinderen 1-10 jaar: 50 microgram
Personen ouder dan 11 jaar: 100 microgram

In welke voeding zit het?

Vitamine D wordt door het lichaam voornamelijk, voor ongeveer 65%, aangemaakt door zonlicht. De overige 35% komt uit voeding. Veganisten opgelet: Deze vitamine komt enkel voor in voeding van dierlijke herkomst en in vette vissoorten. Voorbeelden van voeding zijn: eieren, rundertartaar, varkensfilet, makreel, zalm en paling. Voedingsstoffen waar kunstmatig vitamine D aan wordt toegevoegd zijn bijvoorbeeld: bak- en braadproducten, halvarine en margarine.

Voor deze vitamine geldt dat hoewel het bestand is tegen verhitting, het wel gevoelig is voor zonlicht. Producten met vitamine D kunnen dus het best op een donkere plaats worden bewaard.

Vitamine D pillen kopen

Deze vitamine is verkrijgbaar als voedingssupplement in verschillende vormen: pillen, druppels of in multivitamine.

 Garcinia Cambogia 75