Vitamine B11 – Werking, tekort, ADH, voeding, kopen

Vitamine B11 is beter bekend als foliumzuur, maar kent ook de namen folaat of citrovorumfactor. De naam voor foliumzuur uit eten of drinken is tetrahydrofolaten. Wanneer foliumzuur aan een supplement wordt toegevoegd is het pteroylmonoglutaminezuur (PMG).

Werking van Vitamine B11

Foliumzuur in belangrijk voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen en voor de groei. Ook speelt het een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Het draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel wat na de eerste dag na de bevruchting wordt gemaakt. Vrouwen wordt aangeraden foliumzuur supplementen te gebruiken in de eerste 10 weken van de zwangerschap. Hiermee neemt de kans op geboorteafwijkingen, zoals het neuralebuisdefect (NBD) of open ruggetje, de hazenlip of open gehemelte af.

Tekort en aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

Een landurig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen tot gevolg hebben. Bij een dieet met onvoldoende foliumzuur zullen de eerste ziekteverschijnselen na ongeveer 20 weken ontwikkelen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine B11 per dag is:

Mannen 1-3 jaar: 85 microgram per dag
Mannen 4-8 jaar: 150 microgram per dag
Mannen 9-13 jaar: 225 microgram per dag
Mannen ouder dan 14 jaar: 300 microgram per dag

Vrouwen 1-3 jaar: 85 microgram per dag
Vrouwen 4-8 jaar: 150 microgram per dag
Vrouwen 9-13 jaar: 225 microgram per dag
Vrouwen ouder dan 14 jaar: 300 microgram per dag

Zwangere vrouwen: 400-500 microgram per dag

Foliumzuur en zwangerschap

Voor vrouwen die zwanger willen worden is het belangrijk 400 tot 500 microgram foliumzuur te slikken in de vorm van supplementen. Deze hoeveelheid is ongeacht de hoeveelheid foliumzuur die je via voeding binnenkrijgt. Hiermee kan gestart worden na het stoppen met de anticonceptiepil; in de ideale situatie is dit 4 weken voor de mogelijke bevruchting.

Extra foliumzuur is na de 10e week van de zwangerschap niet meer nodig. Het is wel mogelijk zonder risico foliumzuur te blijven slikken. Sommige vrouwen weten pas op een later moment dat ze zwanger zijn. Soms wordt het advies gegeven daardoor langer foliumzuur te gebruiken. Ook vrouwen waarbij het langer duurt voordat ze zwanger zijn kunnen foliumzuur blijven gebruiken. Zelfs bij een maximum van 1000 microgram per dag is er geen risico op een teveel aan foliumzuur.

In bepaalde voedingsstoffen zoals lever, leverworst en paté zit veel foliumzuur, maar tegelijkertijd ook veel vitamine A. Een overschot aan vitamine A is schadelijk voor ongeboren kinderen. Daarom: eet geen lever tijdens de zwangerschap en gebruik veilig foliumzuursupplementen.

In welke voeding zit het?

Foliumzuur komt met name in groene groenten, zoals spinazie, broccoli en tuinbonen. Ook zit het in de volgende voedingsmiddelen: aardbeien, vlees, zuivelproducten en volkoren producten.

Voor Vitamine B11 geldt ook dat het een wateroplosbare vitamine is. Bij verhitting kan 30%-80% van verloren gaan. Groenten kunnen het best in grotere stukken worden gesneden en gekookt in een kleine hoeveelheid water. Het eten van rauwe groenten is de meest gezonde optie. Bij het stomen van de maaltijd of gebruik maken van de magnetron is het verlies 0%-40% afhankelijk van de bereidingstijd.

Er zijn ook voedingsstoffen die invloed hebben op de opname van vitamine B11 / foliumzuur

– Alcohol verstoort de opname van foliumzuur en kan een tekort veroorzaken.
– Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een tekort aan foliumzuur.
+ Vitamine C bevordert de opname van foliumzuur.

Vitamine B11 / Foliumzuur pillen kopen

Deze vitamine kan je online kopen in de vorm van pillen. Wij raden aan wanneer je deze vitamine in de vorm van pillen wilt kopen te gaan voor Vitamine B-complex pillen.

  Garcinia Cambogia Bioactive